نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

"رویای ما "و چند ترانه ای که دوست می دارم :

"رویای ما "و چند ترانه ای که دوست می دارم :
نخستین بار که آهنگ "رویای ما " را با صدای ابی و شاد مهر شنیدم آن را پسندیدم . در کنار موسیقی زیبا که شادمهر بر ساخته ، همصدایی او وابی که رویای آزادی را فریاد می زند و تنظیمی که با صدای خوانندگان همخوانی و تاثیر بسیار دارد .
همینجا بگویم تکلیف صدا ها روشن است .ابی که گویی جهان برای صدایش کوچک است و شادمهر نیز که با وجود جوانی و نوخاستگی در کنار"آقای صدا "خوش می درخشد.

اما در کنار اینهمه آنچه بیشتر نظرم را به خود کشید شعر این ترانه بود .شعری که شاعرش یغما گلرویی عزیزاست . تا برایتان بگویم چه در فکرم می گذرد دوباره بخوانیدش :
رویای ما
=====
من رؤیایی دارم، رؤیای آزادی
رؤیای یک رقصه بی وقفه از شادی
من رؤیایی دارم، از جنسِ بیداری
رؤیای تسکینِ این دردِ تکراری
دردِ جهانی که از عشق تهی می شه
دردِ درختی که می خشکه از ریشه
دردِ زنایی که محکومِ آزارن
یا کودکانی که تو چرخه ی کارن
تعبیرِ این رؤیا درمونِ دردامه
درمونِ این دردا تعبیرِ رؤیامه
رؤیای من اینه: دنیای بی کینه
دنیای بی کینه، رؤیای من اینه
من رؤیایی دارم، رؤیای رنگارنگ
رؤیای دنیایی سبز و بدونِ جنگ
من رویایی دارم که غیر ممکن نیست
دنیایی که پاکه از تابلوهای ایست
دنیایی که بمب و موشک نمیسازه
موشک روی خواب کودک نمی ندازه

تو دنیای رؤیام زندونا تعطیلن
آدم ها به جرمِ پرسش نمی میرن
تعبیرِ این رؤیا درمونِ دردامه
درمونِ این دردا تعبیرِ رؤیامه
رؤیای من اینه: دنیای بی کینه
دنیای بی کینه، رؤیای من اینه

یغما گلرویی یکی از پرکار‌ترین ترانه‌سرایان در چند سال گذشته است و حتا اگر او و سبک شعری او را نشاسید به یقین ترانه هایش را شنید ه اید ؛از چند اثری از او که پسندیده ام یکی شعر ترانه کوچه ملی با صدای رضا یزدانی ست که بوی تنهایی و نوستالژی آدم هایی را داشت که هنوز شناسنامه شان باطل نشده و توی این خاک نفس می کشنداما چون شرایط جدید وزمانه نابکار راپس می زنند ،حقوق و خواسته هاشان نادیده گرفته می شود : 
هنوز عکسه فردین به دیوارشه /هنوز پرسه تو لاله زار کارشه/تو رؤیاش هنوزم بلیط می خره/می گه این چهارشنبه رو می بره/
تو جیباش بلیطای بازنده گی/روی شونه هاش کوهِ این زنده گی/حواسش تو سی سالِ پیش گُم شده/دلش زخمی حرفِ مردم شده.../سرِ کوچه ملی یه مَرده، یه مرد /که سی سالِ پیش ساعتش یخ زده/نمی دونه دنیا چه رنگی شده، /نمی دونه کی رفته، کی اومده!/سرِ کوچه ملی یه مَرده، یه مرد/تو یه پالتوی کهنه ی عهدِ بوق/داره عابرا رو نگاه می کنه /که رد می شن از کوچه های شلوغ.../هنوز عکسه فردین به دیوارشه /خراباتی خوندن هنوز کارشه/یه عالم ترانه توی سینه ش داره/قدم هاشو تو لاله زار می شماره/دلش از تئاترای بسته پُره/چشاش از نگاهای خسته پُره/هنوز فکرِ چهارشنبه ی بُردنه./یه عمره که باختاشو رج می زنه...
یغما چند سال پیش ترانه ای نوشت با عنوان تصور کن که سیاوش قمیشی خواندش و آن هم دلخواسته ام شد :
تصور کن اگه حتی تصور کردنش سخته! جهانی که هر انسانی تو اون خوشبخته خوشبخته! جهانی که تو اون پول و نژاد و قدرت ارزش نیست! جواب هم‌صدایی‌ها پلیس ضد شورش نیست! نه بمب هسته‌ای داره، نه بمب‌افکن نه خمپاره! دیگه هیچ بچه‌ای پاشو روی مین جا نمی‌زاره! همه آزاده آزادن، همه بی‌درد بی‌دردن! تو روزنامه نمی‌خونی، نهنگا خودکشی کردن! جهانی را تصور کن، بدون نفرتو باروت! بدون ظلم خود کامه بدون وحشتو طاغوت! جهانی را تصور کن، پر از لبخند و آزادی! لبالب از گل و بوسه، پر از تکرار آبادی! تصور کن اگه حتی تصور کردنش جرمه! اگه با بردن اسمش گلو پر میشه از سرمه! تصور کن جهانی را که توش زندان یه افسانه‌س! تمام جنگای دنیا، شدن مشمول آتش‌بس! کسی آقای عالم نیست، برابر با هم‌اند مردم! دیگه سهم هر انسانِ تن هر دونه‌ی گندم! بدون مرزو محدوده، وطن یعنی همه دنیا...
وترانه دیگری که شاهین نجفی خواندش در آلبوم "هیچ هیچ هیچ" به نام رانندگی در حال مستی : 
یه گِلایُلم که توو ایــن سرزمیــن ِ شــوم/راهم به قبـــر و سنـگ ِ گرانیت میرســه/هر روز به قتـــل میرسم و شعــــر ِ من فقط /به انتشـــــار ِ شعله ی کبـــریت میرسه !! /دردم هــــــزار ساله مث ِ درد حافظ ِ ...درمونشــم همونیه کــــه کشف رازی ِ !!/نســلی که سر سپــُرده ی عصر حجر شده /به ساقیای ِ ارمنی ِ پیــــر راضی ِ !/وقتی که زنــدگی یه تئـــاتر مزخـــرفه /تنها به جرعه هـــای فراموشی دلخـــوشم !/"راسکول نیکوف * " یه پیرزنـــو شقه کرد و من /با اون تبر فرشتـــه ی الهامو میکُشــم !!/هی مست میکنم مث ِ یه بطری شراب /که وقتی پاش بیفته یه "کوکتل مولوتــوف /یه مجرم ِ فــــراری شدم کــه تو زندگیش /درگیر ِ یه گریــــــــز ِ بدون ِ توقفـــــه .../فرقی نداره جـــاده ی چــالوس و راه قم /من مستی ام که خوش داره رانندگـــی کنه !!/یه ماهی کــه توو آکــواریــوم زار میزنــه /تا توی اشک های خودش زنـــدگی کنه !!/باید تلو تلو بخــوریم زمونـــه رو /وقتی که مست نیستی، به بن بست میرسی... /توو مستی آدما دوباره مهربـــون میشن/حتا برادرای تـــوی ایست بازرسی ... !!/میخندن و بــه دست تــو دستبند میزنن /راهو برای بُردن تو بـــــــاز میکنن/تو دام ِ مورچه هـــا به سلیمــان بدل میشی /قالیچه ها بدون ِ تو پــــــــرواز میکنن !!/بار چندمه که به یه جُــرم ِ مشترک/هشتــــاد تا ضربه پشتتو هـــاشور میزنه... /برگرد خونه حتا اگه باخبــــــر باشی /تنها دل ِ خودت بــــرای تو شور میزنه..../.

می خواهم بگویم این بار "رویا ی ما " را خوانندگان محبوب وطنی فریاد می زنند . "رویا ی ما " پیامی برای جهان دارد .پیامی از سوی بخش گسترده ای از ایرانیان- برای جهانیان که این سال ها بر ما سخت گرفته اند – ایرانیانی بر این باورند که جنگ نمی خواهند و خواستارآزادی اند .نوشتم بخش گسترده .همانا شما نیز می دانید که آن دسته از کسانی که جنگ می خواهند و سلطه را بر آزادی ترجیح می دهند نیز (متاسفانه) ایرانی اند وحق زندگی در این آب و خاک را دارند (البته با شرط کامروایی همسان بادیگران!)و درنوشته ای پیش از این نیز آورد ه ام که آنان که بر طبل جنگ می کوبند یا ابله اند یا سوداگر.
این ترانه صلح و آزادی رافریاد می زند و می تواند نمایانگر واکنش هنرمندانه ای باشد در برابر رخداد های شومی که بر علیه فرهنگ و تاریخ و هویت ساکنان این دیار باستانی رخ می دهد .
این ترانه از اینرو برایم دلپسند آمد. از سوی دیگر نیک می دانم که نه صلح و نه آزادی با فریاد و گلو دریدن به دست نمی آیدو بیشتر اینکار کاربردی ایدئولوزیک دارد تا نتیجه بخش اما بی هیچ نیز نیست و اثر خود را خواهد داشت.
دیگر اینکه آزادی در وطن من تا اسبابش فراهم نیامده همچون نسیمی است که ماندگار نیست .با این همه "رویا ی ما " چون رویای من و ماست برایم دلنواز وعزیز است .
برای یغما ،ابی و شادمهر که "رویا ی ما " ما را نوشته و خواندند آرزوی بهی دارم .
نیما خسروی 
بیست و یکم آبان نود و یک 


پ.ن: موضوع مهمی که درباره ی این آهنگ بگویم : این آهنگ به دلیل محتوا و اجرایی که دارد ماندگار خواهد شد و در کنار تصنیف های وطنی همچون مرغ سحر و ای ایران شنیدنی و جاودان خواهد ماند .


 راستی اینهم پیوند دریافت موسیقی ونماهنگش:


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد