نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

گنگ خوابدبده:‌روایتی از نیما خسروی

گنگ خوابدبده
=======

نشسته ام و دارم هی فکر می کنم و زور می زنم تا معمای حل ناشده زندگی ام را حل کنم .به راستی چه شده ؟ من کیستم ؟ چه می خواهم ؟چه باید بکنم ؟چه شده ؟ بر من چه رفته ؟ چرا یک چیزی مثل آوار بر سرم خراب شده و آنقدر بر روحم سنگینی می کند که نمی توانم خودم را بکشم بیرون و خلاص شوم ؟

زمزمه ای می شنوم که می پندارم از دور هاست فکر می کنم این حس حیرت و شگفت زدگی از همان عصر زمستانی هشتم اسفند هزار و سیصد و چهل و نه خورشیدی ، در جغرافیای غریب خاطره ،از همان لحظه ای که مرا اززهدان مادرم بیرون کشیدند و من خیس و لزج و خون آلود و وارونه مانند خفاش پیر و خسته ای آونگ دست پزشکی بودم که گفت مبارک است ! پسر است!و چند ضربه ای که به پشتم کوبید به ناگاه چشم گشودم به یک بیداری، به تلخی شگرفی که هنوز با من است .همان دم که نخستین لقمه ی اکسیِژِن را بلعیدم!خدایا اینجا چه می کنم ؟صدانزدیک تر می شود ...بر من چه رفته است؟ بر من چه رفته ؟‌همه ی آن کلمات و کتاب ها ، شعر ها و رمان ها و موسیقی ها و فیلم ها آنها رویاهایی بودند که من در بیداری داشته ام و مرا به جایی دیگر آنسوی این جهان تاریک و خیانت کار رهنمون می شوند و من چقدر حریص دیدن و خواندن و شنیدنم ...صدا انگار در گوشم چیزی می خواند به نجوا به زمزمه ای غریب ، به زبانی که برایم آشناست....چقدرد
لم برای شیفت آخر سینمایی که- امروز تبدیل به پارکینگ شده ـ فیلم های تارکوفسکی را نشان می دادند ،‌چقدر برای آن روز های شیفتگی محض ، ان مستی های شبانه ،معصومیت های کودکانه و شیطنت های نوجوانی ام تنگ است...چقدر برای روز های جوانی پدر ومادر و کودکی خودم و آن حوض آبی بزرگ وسط حیاط وآن گلدان ها و باغچه تنگ است ...امروز که از پدر و مادرم پیر ترم...صدا در ذهنم و توی مخچه ام می خواند ...می توان بشنومش ،‌آنقدر واضح و شفاف است که می توانم ببینمش،بنیوشمش ، بنوشمش، حتا لمسش کنم ...صدا می خواند به لحن سوزناکی شما هم حالا می توانید بشنویدش یا بخوانیدش.گوش کنید!:من گنگ خوابدیده و عالم همه کر است ..من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش...

نیما خسروی
بیست و یکم خرداد نود و یک
آبشخور
برچسب‌ها: گنگ خوابدبده÷نیما خسروی÷ روایتی از نیما خسروی÷
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد